Skriv ut

- Vi vill att unga människor ska tycka att Trendsetters är världens bästa tidning. De ska vilja läsa den från pärm till pärm och längta till nästa nummer. Det säger Samba Yonga, tidningen Trendsetters 26-åriga redaktör.

Trendsetters ska öka kunskapen om hiv/aids. Tidningen innehåller en rad artiklar om sex, relationer och hur man skyddar sig själv mot hiv/aids och könssjukdomar. Men man har även artiklar om ungas liv i Zambia, om kända sångare och såpastjärnor, om utbildning, karriärval och ekonomi.

Att tala om sex har länge varit tabubelagt i det zambiska samhället och att diskutera det med sina föräldrar är uteslutet för de flesta.

– Vi vill också vara den man vänder sig till med sina frågor om sånt man tycker är pinsamt att prata om med sina föräldrar – och från kompisarna kanske man inte alltid får de bästa råden, säger Samba Yonga.

Tidningen innehåller också en frågespalt, Ask Aunt Jo, där läsarna får ställa frågor om kärlek, sex, depressioner eller annat. Frågorna kunde vara ställda av vilken ungdom som helst var som helst i världen. Skillnaden i Zambia är att närmare 20 % av de unga är hiv-smittade. På 25 år har den beräknade medelåldern vid födseln sjunkit från 60 år till 37 år. Att delta i begravningar har blivit en del av vardagen. Även detta speglas i tidningen. I det aktuella numret finns en artikel som handlar om vad man bör göra och inte göra på begravningar.

Trendsetters redaktion ligger inhyst i ett par rum i ett lågt hus på Longolongo Road i Lusaka. På väggarna sitter omslagen till de tidigare numren av tidningen uppradade. I det nya numret som samma dag hade kommit från tryckpressarna är en ”uppgraderad” version av Trendsetters. En del tyckte att den var lite präktig förut, och mest bestod av förnuftig information. Den nyare versionen är mer magasinslik, och livsstilsartiklarna tar upp en stor del av innehållet. Men den innehåller också allvarligare artiklar om incest och prostitution, och har en bilaga med frågor om sex och en A till Z om kondomer.

Tidningen startades 1997 av de tre systrarna Mary, Cathy and Anna Phiri hemma vid deras köksbord. De hade tröttnat på att bara klaga över hur hemskt allting var med hiv/aids-situationen, och bestämde sig för att göra något i stället. De grundade organisationen Youth Media, som idag driver en rad medieprojekt för barn och ungdomar, däribland tidningen Trendsetters.

I tidningen skrev de om allt från hiv/aids till preventivmedel och aborter, något som inte hade skrivits om förut. De ansågs som mycket provocerande och blev anklagade för att uppmuntra ungdomarna till sex, istället för att förespråka avhållsamhet. Detta senare var ett krav från många kyrkor, och inte minst amerikanska biståndsgivare som ställde krav på att man inte fick förespråka kondomanvändning.

– Vi är inte rädda för att tala om sex. Det måste vi göra om vi ska vända hiv/aids-epidemin, säger Samba Yonga.

Och hur mycket man än propagerar för avhållsamhet så kvarstår fakta; ungdomar har sex, ungdomar blir gravida och ungdomar smittas av könssjukdomar och hiv/aids.

Hiv/aids del av vardagen

Hiv/aids är en del av vardagen i Zambia, och epidemin drabbar alla samhällsklasser. Men stigmatiseringen kring sjukdomen förvärrar situationen. Man berättar inte gärna för sin omgivning att man har hiv. Det hindrar folk från att ens våga testa sig, och det hindrar människor från att använda kondom.

Trendsetters arbetar med att få bort den skamkänsla och det sociala utanförskap som hiv-positiva utsätts för. Man synliggör de hiv-positiva, bland annat genom att tala öppet om hur det är att leva med sjukdomen.

Förutom magasinet ger man ut en skolversion, Trendsetters School, som riktar sig till en något yngre publik, 13-18 år. Den delas ut till 80 % av alla gymnasieskolor i Zambia.

Tillsammans med skolupplagan ger de också ut en lärarhandledning. I den finns tips på aktiviteter och hur man kan diskutera de ämnen som tas upp i tidningen, till exempel tonårsgraviditeter eller könssjukdomar.

– Vi tar upp ämnen som berör de ungas vardag. Men vi vill framför allt stärka ungas självförtroende, och ge dem en positiv självbild och inställning till livet. Vi vill få dem att själv våga göra det de vill, säger Samba Yonga.

Men kan den fattiga majoriteten av unga i Zambia ta till sig och beröras av artiklar som handlar om självförverkligande, karriärval och ekonomiska placeringar?

– Vi som gör tidningen är unga stadsbor, och vi gör en tidning som vi själva vill läsa. Men vi hoppas att den även ska läsas av andra unga – som också har drömmar.

Text: Åse Axberg

Publiceringsdatum: 2006-01-23

Till toppen av sidan

Nyhetsbrev

Prenumerera gratis på våra nyhetsbrev och inbjudningar till seminarier.
Jag önskar prenumerera på följande...