Skriv ut
Olof Palmes Internationella Center stöder progressiva rörelser i ett tjugotal länder – människor och organisationer som står upp som motkrafter i en värld där demokrati, mänskliga rättigheter och social rättvisa attackeras allt hårdare av auktoritära och nationalistiska krafter.

Därför ökar vi även våra ambitioner att kommunicera i Sverige. Vi vill att fler ska ha ökade kunskaper om globala utvecklingsfrågor, och vilja göra en insats för fred, demokrati, mänskliga rättigheter och social rättvisa på det globala planet. För att nå dit behöver Palmecentret också stärka sitt eget varumärke och öka kännedomen om vår egen roll och verksamhet, alldeles särskilt bland våra egna medlemsorganisationer. När vår kommunikatör nu går i pension söker vi en efterträdare som kan fortsätta att utveckla kommunikationen.

Du behöver vara en kommunikatör med ett rejält driv och bred kompetens, förmodligen med någon kommunikationsutbildning i botten. Du behärskar den strategiska nivån; vad som krävs för att få kommunikationen att lyfta, hur man sätter upp mål och följer upp verksamheten. Men i ännu högre grad måste du vara en praktiker. Du kan skriva en artikel eller ett debattinlägg när det behövs. Du kan upphandla trycksaker och har en känsla för vad som är en bra och funktionell design, och kanske även fixar mindre designjobb på egen hand. Du har känsla för bilder, även rörliga. Du har koll på vad som funkar på sociala media. Och ganska mycket till…

Palmcentret har inte stora resurser för sin kommunikationsverksamhet. Därför använder vi oss i liten utsträckning av byråer. Det blir du och kollegorna i kommunikationsavdelningen som gör jobbet. Därför kommer alla som kallas till intervju att få genomgå ett praktiskt prov, för att vi ska få känsla för hur du hanterar själva hantverket.

Arbetet kräver planeringsförmåga och ordningssinne. Det är mycket som ska göras, med knappa resurser, och det gäller att ha framförhållning och ha koll på budgeten. Har du vana av att göra bidragsansökningar och redovisningar är det en merit.

Du behöver ha förståelse för att du är en i laget, och inte en solospelare. Det finns mål och budgetramar som styr ditt arbete, och allt du gör sker i samverkan med kollegorna inom kommunikationsavdelningen och andra kollegor på Palmecentret. Räkna med att du då och då gör arbetsuppgifter som inte står i din arbetsbeskrivning. Därför att alla måste hjälpas åt att lösa de utmaningar vi ställs inför.

Den främsta målgruppen för kommunikationen är arbetarrörelsen: Palmecentrets 27 medlemsorganisationer och deras aktiva medlemmar. Har du själv en bakgrund inom arbetarrörelsen kommer det att göra det enklare för dig att nå fram med ditt budskap. Du måste i vart fall dela arbetarrörelsens grundläggande värderingar. Kunskap om och intresse för globala frågor är meriterande.

Räkna med att en mindre del av arbetet behöver utföras på kvällar och helger. Du har därför oreglerad arbetstid. Jobbet kan kräva visst resande i Sverige och vid enstaka tillfällen även internationella resor till de länder där Palmecentret har verksamhet.

Skicka ansökan till jobb@palmecenter.se senast den 27 januari.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde omkring 1:a maj. Lön efter överenskommelse. Palmecentret tillämpar provanställning om 6 månader.

Ytterligare information om tjänsten lämnas av kommunikationschefen Björn Lindh: 076 118 57 23, bjorn.lindh@palmecenter.se

Palmecentret har kollektivavtal med Handelsanställdas förbund och Akademikerförbunden. Facklig representant Handels: Frida Perjus, frida.perjus@palmecenter.se. Facklig representant Akademikerförbunden: Thair Ismail, thair.ismail@palmecenter.se

Välkommen med din ansökan!

Till toppen av sidan

Nyhetsbrev

Prenumerera gratis på våra nyhetsbrev och inbjudningar till seminarier.
Jag önskar prenumerera på följande...