Palmecentret i media

FN:s framtid står på spel
Ett fungerande samarbete mellan världens länder är den bästa försäkring vi kan skaffa oss mot krig och konflikter – därför finns FN, skriver Anna Sundström i Arbetet.

EU borde inte vara tyst inför saudiskt förtryck
EU bör bryta tystnaden och sluta upp bakom Kanada, skriver Anna Sundström i Svenska Dagbladet.

Det är dags att släppa in Balkan i EU
Anna Sundström skriver i Svenska Dagbladet om att sex länder på västra Balkan måste släppas in i EU för att pusslet ska bli komplett.

Tung intern kritik mot Socialdemokraternas förslag om ny migrationspolitik
Anna Sundström intervjuas i Ekot om förslaget om ny migrationspolitik.

Publiceringsdatum: 2018-11-07

MOTSTÅNDET MÖTS I ÖREBRO

-Vi har olika teman på de årliga Palmedagarna, och i år kändes det med tanke på läget i omvärlden och utvecklingen i de båda länderna som ett givet tema att bjuda in representanter från de folkrörelserna som växer fram som en motståndskraft i Trumps USA och Putins Ryssland. Vad är likheterna och skillnaderna, och vad kan vi lära oss av dem, säger Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes Internationella Center.

Publiceringsdatum: 2018-09-26

Konst och politisk aktivism på Globala Torget

-Vi vill ge publiken möjlighet att se några av världens just nu mest intressanta konstnärer och verk och samtidigt sätta fingret på några av de mest aktuella frågorna när det kommer till konflikter, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet, säger Patrik Desthon, projektledare för Globala Torget på Olof Palmes Internationella Center.

Publiceringsdatum: 2018-04-25

Marita Ulvskog till Olof Palmes Internationella Center

Marita Ulvskog (S) blir Palmecentrets nya ordförande och efterträder Wanja Lundby-Wedin på posten. Hon är Europaparlamentariker och har ett flertal tunga poster inom Socialdemokraterna bakom sig, som kultur- och civilminister och partisekreterare. Marita Ulvskog valdes under Palmecentrets årsmöte onsdagen 25 april till ny ordförande.

Publiceringsdatum: 2018-03-31

Palmecentret om situationen i Gaza

Sammandrabbningarna mellan israeliska säkerhetsstyrkor och demonstranter i Gaza har hittills krävt minst 16 döda och mer än 1400 skadade.

Publiceringsdatum: 2018-02-14

Palmecentret: inga vapen till Filippinerna

Olof Palmes internationella center tar avstånd från planerna på svensk vapenexport till Filippinerna.

Publiceringsdatum: 2018-01-03

PRESSMEDELANDE

ANC:s och Sydafrikas framtid avgörs på kongressen

Olof Palmes internationella center har tillsammans med tankesmedjan Tiden släppt rapporten Frigörelse eller förgörelse - Sydafrika i ANC:s händer. Den 54:e kongressen, som inleds nästa vecka den 16 december, kommer att bli ett "vinna eller försvinna" för det en gång så populära befrielseparti som Nelson Mandela ledde till valvinst 1994. Birgitta Hofmeyr Silén skriver initierat om ANC:s kris i rapporten.

Under Jacob Zumas 10 år som partiordförande har väljarna börjat svika ANC och de interna konflikterna har sargat partiet. När en ny partiordförande ska utses på kongressen som inleds om 10 dagar kommer det vara avgörandet för ANC:s och Sydafrikas framtid.

-Det finns progressiva och engagerade krafter kvar i ANC, men de har blivit marginaliserade. Vi får heller inte glömma allt arbete som görs i gräsrötterna och civilsamhället, säger Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes internationella center, som kommer att vara på plats i Johannesburg under kongressen.

Det civila samhället är fortsatt starkt i landet, även om mycket annat blivit svårare och svårare efter det att Jacob Zuma valdes till ny partiordförande 2007.

-Vad som helst kan hända under ANC:s kongress, ingen vet vad Zuma hittar på, men det här är den kanske viktigaste kongressen på länge och den kommer vara avgörande för hur stort stöd ANC får i nästa års val, säger Anna Sundström.

Zuma valdes trots att han hade drygt 700 åtalspunkter gällande korruption hängande över sig. ANC är nu och har under Zuma varit präglade av korruption och har förlorat stöd både inom det egna partiet och hos väljarna.

Svensk arbetarrörelse har sedan Sharpevillemassakern 1960 stöttat ANC och inför valet 1994 anordnade Palmecentret stora utbildande insatser. Palmecentret verkar fortfarande i Sydafrika och stödjer flertalet civilsamhällesorganisationer.

Till toppen av sidan

Björn Lindh

bjorn.lindh@palmecenter.se

Prenumerera gratis på våra nyhetsbrev och inbjudningar till seminarier.
Jag önskar prenumerera på följande...