Skriv ut Publiceringsdatum: 2018-01-03

PRESSMEDELANDE

ANC:s och Sydafrikas framtid avgörs på kongressen

Olof Palmes internationella center har tillsammans med tankesmedjan Tiden släppt rapporten Frigörelse eller förgörelse - Sydafrika i ANC:s händer. Den 54:e kongressen, som inleds nästa vecka den 16 december, kommer att bli ett "vinna eller försvinna" för det en gång så populära befrielseparti som Nelson Mandela ledde till valvinst 1994. Birgitta Hofmeyr Silén skriver initierat om ANC:s kris i rapporten.

Under Jacob Zumas 10 år som partiordförande har väljarna börjat svika ANC och de interna konflikterna har sargat partiet. När en ny partiordförande ska utses på kongressen som inleds om 10 dagar kommer det vara avgörandet för ANC:s och Sydafrikas framtid.

-Det finns progressiva och engagerade krafter kvar i ANC, men de har blivit marginaliserade. Vi får heller inte glömma allt arbete som görs i gräsrötterna och civilsamhället, säger Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes internationella center, som kommer att vara på plats i Johannesburg under kongressen.

Det civila samhället är fortsatt starkt i landet, även om mycket annat blivit svårare och svårare efter det att Jacob Zuma valdes till ny partiordförande 2007.

-Vad som helst kan hända under ANC:s kongress, ingen vet vad Zuma hittar på, men det här är den kanske viktigaste kongressen på länge och den kommer vara avgörande för hur stort stöd ANC får i nästa års val, säger Anna Sundström.

Zuma valdes trots att han hade drygt 700 åtalspunkter gällande korruption hängande över sig. ANC är nu och har under Zuma varit präglade av korruption och har förlorat stöd både inom det egna partiet och hos väljarna.

Svensk arbetarrörelse har sedan Sharpevillemassakern 1960 stöttat ANC och inför valet 1994 anordnade Palmecentret stora utbildande insatser. Palmecentret verkar fortfarande i Sydafrika och stödjer flertalet civilsamhällesorganisationer.

Det här mejlet skickades till pressify+@meltwater.com

Till toppen av sidan

Björn Lindh

bjorn.lindh@palmecenter.se

Prenumerera gratis på våra nyhetsbrev och inbjudningar till seminarier.
Jag önskar prenumerera på följande...