Palmecentret i media

FN:s framtid står på spel
Ett fungerande samarbete mellan världens länder är den bästa försäkring vi kan skaffa oss mot krig och konflikter – därför finns FN, skriver Anna Sundström i Arbetet.

EU borde inte vara tyst inför saudiskt förtryck
EU bör bryta tystnaden och sluta upp bakom Kanada, skriver Anna Sundström i Svenska Dagbladet.

Det är dags att släppa in Balkan i EU
Anna Sundström skriver i Svenska Dagbladet om att sex länder på västra Balkan måste släppas in i EU för att pusslet ska bli komplett.

Tung intern kritik mot Socialdemokraternas förslag om ny migrationspolitik
Anna Sundström intervjuas i Ekot om förslaget om ny migrationspolitik.

Publiceringsdatum: 2018-11-07

MOTSTÅNDET MÖTS I ÖREBRO

-Vi har olika teman på de årliga Palmedagarna, och i år kändes det med tanke på läget i omvärlden och utvecklingen i de båda länderna som ett givet tema att bjuda in representanter från de folkrörelserna som växer fram som en motståndskraft i Trumps USA och Putins Ryssland. Vad är likheterna och skillnaderna, och vad kan vi lära oss av dem, säger Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes Internationella Center.

Publiceringsdatum: 2018-09-26

Konst och politisk aktivism på Globala Torget

-Vi vill ge publiken möjlighet att se några av världens just nu mest intressanta konstnärer och verk och samtidigt sätta fingret på några av de mest aktuella frågorna när det kommer till konflikter, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet, säger Patrik Desthon, projektledare för Globala Torget på Olof Palmes Internationella Center.

Publiceringsdatum: 2018-04-25

Marita Ulvskog till Olof Palmes Internationella Center

Marita Ulvskog (S) blir Palmecentrets nya ordförande och efterträder Wanja Lundby-Wedin på posten. Hon är Europaparlamentariker och har ett flertal tunga poster inom Socialdemokraterna bakom sig, som kultur- och civilminister och partisekreterare. Marita Ulvskog valdes under Palmecentrets årsmöte onsdagen 25 april till ny ordförande.

Publiceringsdatum: 2018-03-31

PRESSMEDDELANDE 2018-03-31

Sammandrabbningarna mellan israeliska säkerhetsstyrkor och demonstranter i Gaza har hittills krävt minst 16 döda och mer än 1400 skadade.

- Den israeliska militärens aggression riskerar att ytterligare eskalera våldsspiralen, säger Olof Palmes internationella centers generalsekreterare Anna Sundström. Samtidigt måste demonstranterna respektera manifestationens icke-våldsgrund.

Sundström välkomnar FN:s krav på en oberoende utredning.

- Uppgifter om att den israeliska militären skjutit obeväpnade som försökt fly måste utredas. Samtidigt är det beklagligt att USA förhindrat säkerhetsrådet att enas kring ett uttalande. Israels svar är fullständigt och måste fördömas.

- Läget är mycket allvarlig och fortsatta våldsamheter är att vänta. Situationen i Gaza är inhuman och den ilska och frustration människor känner är förståelig, säger Anna Sundström, som besökte Gaza i slutet av november.

Palmecentret har många samarbetsorganisationer i Palestina, vars arbete man stött under många år. Framför allt på Västbanken, men flera organisationer har även verksamhet i Gaza.

- Jag har under dagen haft kontakt med samarbetspartners i Gaza. De manar till lugn och vädjar till de styrande att evakuera minderåriga från gränsområdet för att skydda barnen. Men att protesterna kommer att fortsätta är alla överens om. Dödandet kommer inte att stoppa demonstranterna.

Publiceringsdatum: 2018-02-14

Palmecentret: inga vapen till Filippinerna

Olof Palmes internationella center tar avstånd från planerna på svensk vapenexport till Filippinerna.

Publiceringsdatum: 2018-01-03

ANC:s och Sydafrikas framtid avgörs på kongressen

Olof Palmes internationella center har tillsammans med tankesmedjan Tiden släppt rapporten Frigörelse eller förgörelse - Sydafrika i ANC:s händer. Den 54:e kongressen, som inleds nästa vecka den 16 december, kommer att bli ett "vinna eller försvinna" för det en gång så populära befrielseparti som Nelson Mandela ledde till valvinst 1994. Birgitta Hofmeyr Silén skriver initierat om ANC:s kris i rapporten.

Till toppen av sidan

Björn Lindh

bjorn.lindh@palmecenter.se

Prenumerera gratis på våra nyhetsbrev och inbjudningar till seminarier.
Jag önskar prenumerera på följande...