Palmecentret i media

FN:s framtid står på spel
Ett fungerande samarbete mellan världens länder är den bästa försäkring vi kan skaffa oss mot krig och konflikter – därför finns FN, skriver Anna Sundström i Arbetet.

EU borde inte vara tyst inför saudiskt förtryck
EU bör bryta tystnaden och sluta upp bakom Kanada, skriver Anna Sundström i Svenska Dagbladet.

Det är dags att släppa in Balkan i EU
Anna Sundström skriver i Svenska Dagbladet om att sex länder på västra Balkan måste släppas in i EU för att pusslet ska bli komplett.

Tung intern kritik mot Socialdemokraternas förslag om ny migrationspolitik
Anna Sundström intervjuas i Ekot om förslaget om ny migrationspolitik.

Publiceringsdatum: 2018-11-07

MOTSTÅNDET MÖTS I ÖREBRO

-Vi har olika teman på de årliga Palmedagarna, och i år kändes det med tanke på läget i omvärlden och utvecklingen i de båda länderna som ett givet tema att bjuda in representanter från de folkrörelserna som växer fram som en motståndskraft i Trumps USA och Putins Ryssland. Vad är likheterna och skillnaderna, och vad kan vi lära oss av dem, säger Anna Sundström, generalsekreterare Olof Palmes Internationella Center.

Publiceringsdatum: 2018-09-26

Konst och politisk aktivism på Globala Torget

-Vi vill ge publiken möjlighet att se några av världens just nu mest intressanta konstnärer och verk och samtidigt sätta fingret på några av de mest aktuella frågorna när det kommer till konflikter, mänskliga rättigheter och yttrandefrihet, säger Patrik Desthon, projektledare för Globala Torget på Olof Palmes Internationella Center.

Publiceringsdatum: 2018-04-25

Marita Ulvskog till Olof Palmes Internationella Center

Marita Ulvskog (S) blir Palmecentrets nya ordförande och efterträder Wanja Lundby-Wedin på posten. Hon är Europaparlamentariker och har ett flertal tunga poster inom Socialdemokraterna bakom sig, som kultur- och civilminister och partisekreterare. Marita Ulvskog valdes under Palmecentrets årsmöte onsdagen 25 april till ny ordförande.

Publiceringsdatum: 2018-03-31

Palmecentret om situationen i Gaza

Sammandrabbningarna mellan israeliska säkerhetsstyrkor och demonstranter i Gaza har hittills krävt minst 16 döda och mer än 1400 skadade.

Publiceringsdatum: 2018-02-14

PRESSMEDDELANDE

Olof Palmes internationella center tar avstånd från planerna på svensk vapenexport till Filippinerna.

-Det är synnerligen olämpligt att exportera vapen till en regering som begår allvarliga brott mot de mänskliga rättigheterna, säger Anna Sundström, generalsekreterare på Palmecentret

Enligt uppgifter i media ska Inspektionen för strategiska produkter ha gett sitt tillstånd för export av vapensystem till Filippinerna. Detta trots en omfattande kritik mot den filippinska regimens brott mot mänskliga rättigheter. På ön Mindanao pågår en väpnad konflikt, och det råder undantagstillstånd.

-Kriget mot droger, där människor avrättas utan någon som helst rättslig prövning, och president Dutertes ständiga hotfulla utfall, inte minst mot kvinnor, visar på en regim som helt saknar respekt för människovärdet, säger Anna Sundström

-De organisationer vi från Palmecentret samarbetar med i Filippinerna känner ett ökat hot. De har krisplaner i beredskap för en fortsatt upptrappning och man fruktar en situation där regimen griper alla som de uppfattar som motståndare, fortsätter Anna Sundström

Kanadas pågående helikopteraffärer med Filippinerna har ifrågasatts av människorättsorganisationer och regeringen Trudeau har nu tillsatt en utredning av affären då man misstänkt att militärhelikoptrarna skulle kunna komma att användas mot den egna befolkningen i Filippinerna.

Lagstiftningen för svensk vapenexport är på väg att skärpas, och den demokratiska statusen i de länder som vill köpa svenska vapen ska vara central vid prövning av tillstånd. Men även den nya lagen innehåller oklara formuleringar.

-Därför behövs nu en tydlig politisk signal om att svensk vapenexport till odemokratiska och förtryckande regimer inte ska få förekomma. Att exportera vapen till Filippinerna signalerar det motsatta, säger Anna Sundström.

För ytterligare information: Dan Wergelius,  0721 42 14 30

Publiceringsdatum: 2018-01-03

ANC:s och Sydafrikas framtid avgörs på kongressen

Olof Palmes internationella center har tillsammans med tankesmedjan Tiden släppt rapporten Frigörelse eller förgörelse - Sydafrika i ANC:s händer. Den 54:e kongressen, som inleds nästa vecka den 16 december, kommer att bli ett "vinna eller försvinna" för det en gång så populära befrielseparti som Nelson Mandela ledde till valvinst 1994. Birgitta Hofmeyr Silén skriver initierat om ANC:s kris i rapporten.

Till toppen av sidan

Björn Lindh

bjorn.lindh@palmecenter.se

Prenumerera gratis på våra nyhetsbrev och inbjudningar till seminarier.
Jag önskar prenumerera på följande...